Як виявити наявність стресу в учнів?
20.01.2022 Administrator Категорія: Психічне здоров'я учнів
Перш ніж перейти до теми стресу у дітей, слід дати визначення що ж таке стрес:
Так чому ж тема стресу у дітей виділяється окремо від такої ж у дорослих? Уся різниця полягає в можливості виявлення стресової реакції. Дорослий, маючи більше досвіду та можливостей, швидше запідозрить у себе або у своїх близьких наявність стресу. Дитина ж не може так само якісно провести самооцінку свого стану як дорослі. Тому ми, батьки, дорослі, повинні вчасно розпізнати основні сигнали в поведінці дитини задля того, щоб вчасно допомогти і не допустити шкідливого впливу стресу на наших "маленьких дорослих".
На наявність психологічного стресу у дитини вказують наступні ознаки:- Емоційна нестійкість - спонтанний плач, дратівливість, вразливість, неспокій, невпевненість у діях, непослідовність у вчинках, примхливість, страхи.
- Вегетативна нестійкість - спонтанне почервоніння або поблідніння шкіри, в основному на обличчі, "ком в горлі", коливання артеріального тиску (переважно в бік його зниження), підвищена пітливість, нестійкий пульс, погане самопочуття при коливаннях атмосферного тиску.
- Порушення сну - труднощі із засипанням, чутливість до прокидання або дуже глибокий сон, погане самопочуття вранці після пробудження.
- Порушення обміну речовин, нейродерміт, поганий апетит, зниження маси тіла, хворобливе загострення реакції організму на запахи, ліки, пил і деякі харчові добавки у вигляді кашлю та свербіння.
- Часті простудні захворювання, особливо тоді, коли чітко є зв'язок з дією нервових, стресових факторів.
- Психомоторні порушення у вигляді заїкання, нічного та денного нетримання сечі - енурез, нервові "тіки" (мимовільні, часто і однотипно повторювальні посмикування м'язів обличчя), миготіння, шморгання носом, розкриття рота, посмикування губ, щік, скорочення губ м'язів - звуки типу "кх-кх", покашлювання, попискування, важкі зітхання, уривчаста мова. Такі порушення часто не усвідомлюються і не помічаються дитиною
- Невротичні реакції - короткочасні переживання у відповідь на дії психотравмуючих факторів - підвищена збудливість або загальмованість на початку відвідування навчального закладу, стан пригнічення при розлуці із близькими, загострені переживання з приводу наявності захворювання або фізичного дефекту.
- Патологічні звички - постійне смоктання пальця, нав'язливе гризіння нігтів.
Дуже часто всі зазначені ознаки неблагополуччя у психологічному та емоційному житті посилюються або виявляються у важкі моменти життя дитини, до яких відносяться початок відвідування дитячого садка чи школи, емоційна холодність чи надмірна опіка значущих дорослих, а також гостра чи тривала психотравмуюча ситуація.
У такі, часом дуже непрості періоди свого життя дитина вимагає дуже чуйного та ніжного ставлення до себе з боку рідних та близьких, а іноді участі фахівців: лікарів та психологів.
Від батьків часом потрібно переглянути деякі свої принципи виховання сина чи дочки, зробити ці принципи дієвими і, можливо, менш "помітними" для дитячого сприйняття; у деяких моментах перебудувати свою емоційну взаємодію зі світом дітей; можливо, яскравіше згадати своє дитинство для того, щоб дозволити дитині з меншою напругою адаптуватися до навколишнього світу, що відкривається у всій красі та протиріччях.