Щодо діяльності закладів освіти

09.09.2020   Administrator   Категорія: Оголошення

Конституційний Суд України в рішенні Конституційного Суду України від 28 серпня 2020 року по справі № 1-14/2020(230/20) за конституційним поданням Верховного Суду щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень постанови Кабінету Міністрів України „Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів“ зазначив, що згідно зі статтею 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України; в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Суд наголосив, що обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина є можливим у випадках, визначених Конституцією України. Таке обмеження може встановлюватися виключно законом – актом, ухваленим Верховною Радою України як єдиним органом законодавчої влади в Україні. Встановлення такого обмеження підзаконним актом суперечить статтям 1, 3, 6, 8, 19, 64 Конституції України.

Обмеження, визначені постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2020 р. № 392 продубльовано в постанові Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 641.

Рішення сесії Тернопільської міської ради від 05 серпня 2020 р. № 7/п53/2 «Про виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020р. №641 «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID- 19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»», яке, з урахуванням вимог ст. 144 Конституції України, є обов’язковим  до виконання на території Тернопільської міської територіальної громади. Вказаним рішенням зобов’язано виконавчі органи міської ради, комунальні підприємства, установи, організації, місцеву комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних  ситуацій при Тернопільській міській раді забезпечити належне функціонування закладів дошкільної освіти, громадського транспорту та життєдіяльність Тернопільської міської територіальної громади, відповідно до рішень місцевої комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій при Тернопільській міській раді.

Крім того, суб’єктам господарської діяльності на період встановленого  карантину рекомендовано здійснювати свою діяльність відповідно до рішень місцевої комісії з питань  техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій при Тернопільській міській раді.

4 вересня у Тернополі відбулося позачергове засідання міського оперативного штабу, учасники якого в онлайн-режимі обговорили рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій щодо віднесення Тернополя з 7 вересня до «червоної» епідемічної зони.

Враховуючи рішення Конституційного суду від 28 серпня 2020 року та рішення сесії Тернопільської міської ради від 3 серпня 2020 року, на засіданні оперативного штабу прийнято основні рішення, які і надалі будуть діяти на території Тернопільської громади:

ІІ) Управлінню освіти і науки Тернопільської міської ради:

  • Забезпечити повноцінне (належне) функціонування закладів освіти за умови дотримання протиепідемічних вимог, що рекомендовані МОЗ України.       
  • Батькам (опікунам) очікувати дітей на вулиці поблизу закладів освіти.           
  • Не допускати скупчення осіб, які очікують на дітей поблизу закладів освіти.
  • Забезпечити повноцінну роботу дошкільних та загальноосвітніх закладів.
  • В закладах дошкільної та загальної середньої освіти за участю медичних працівників визначати з числа вихованців, здобувачів освіти та персоналу осіб вікового та медичного ризику (імуносупресивні захворювання, цукровий діабет, хронічні захворювання та інші), застосувавши індивідуальний підхід.

 

Жодним нормативним актом не заборонено діяльність закладів освіти.

Відповідно до статті 53 Конституції України право на  освіту  гарантовано  кожному. Визнання права кожної  людини  на  освіту  відповідає,  зокрема,  Загальній декларації прав людини, Міжнародному пакту про економічні, соціальні та   культурні   права.

Таким чином,  виходячи із змісту поняття  «доступність»,  яке вживається у  положеннях  Основного Закону України, відповідних законах про освіту,  інших нормативно-правових  актах, Конституційний  Суд  України  вважає,  що  доступність освіти за конституційно-правовим смислом необхідно розуміти так, що  нікому не може бути відмовлено у праві на освіту, і держава має створити можливості реалізувати це право.

Тож конституційне забезпечення невід'ємного права на освіту, свободу пересування, свободу світогляду кожної людини, як і всіх інших прав і свобод в Україні, встановлюються самою Конституцією України, а не законами чи іншими нормативними актами. Відповідно до положення частини першої статті 64 Конституції України «конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України».

На сьогоднішній немає жодного Закону, який би обмежував громадян України в правах чи свободах визначених Конституцією України. Постанова Кабінету Міністрів України від 22.07.2020р. №641 є підзаконним нормативним актом, яка повинна прийматися на виконання Конституції України та в межах визначених законом.